Telefoon

050 - 21 10 047

E-mail

info@punktlich.nl

Location

Gedempte Zuiderdiep 24
9711 HG, Groningen

VrijMarktplaats
Marktplaats Koningsdag

KLANT

VrijMarktplaats

OPDRACHT

Marktplaats Koningsdag

ONDERDELEN

DESIGN & DEVELOPMENT

Corona-proof digital first campaign

In maart sloeg voor veel bedrijven de Corona lockdown in als een bom, zo ook voor Marktplaats. Omdat voor bij groot deel van de verkopen via Marktplaats persoonlijk contact komt kijken, zag het bedrijf de bezoekers en verkopen via het platform enorm teruglopen. Alle feestelijkheden in het voorjaar werden door de lockdown per direct afgelast, zo ook Koningsdag. Om één van Neerlands meest oude tradities, de Vrijmarkt, in stand te houden ontwikkelde Marktplaats in samenwerking met Pünktlich een digital first corona-proof campagne, de VrijMarktplaats. Zo kon het ouderwetse kleedje alsnog uit de kast gehaald worden, maar kon Marktplaats ook de activiteiten op het platform weer aanjagen. En dat allemaal digitaal! Met een nieuw record aan meest geplaatste advertenties op één dag in de hele geschiedenis van Marktplaats! Op veel fronten dus een groot, maar ook broodnodig succes.

 

Kenmerkende illustratiestijl

Met respect voor de Covid maatregelen is er gekozen om niet in een studio te schieten, maar om juist de kenmerkende Marktplaats illustratiestijl verder uit te diepen. Creatie werd ontwikkeld voor zowel social advertising, display advertising als het eigen netwerk. De uitingen werden verspreid over verschillende fases, waarin de verschillende doelgroep met hun eigen creaties werden getriggerd (kopers en verkopers) om VrijMarktplaats te bezoeken en zich gereed te maken voor de 27e van april. De volgorde van deze uitingen hield het volgende stramien aan:


Awareness

Consideration

Live

Results

De VrijMarktplaats was een groot succes! Het initiatief haalde meerdere malen het landelijke nieuws, en koppelde bekende Nederlanders zoals Chantal Janzen, Beau van Erven Doorens, Frenkie de Jong, Anna Nooshin, Ruud de Wild, Waylon en meer aan zich. Daarnaast kreeg de VrijMarktplaats een koninklijke opening dankzij Maxima en de prinsessen. Ook voor het platform was de campagne ronduit een succes. Er zijn op Koningsdag meer dan 115.000 kleedjes neergelegd op Marktplaats. En met meer dan 100 advertenties per minuut is er een nieuw record behaald voor het aantal nieuw geplaatste ads op een dag. En, misschien het belangrijkste: de vrijmarkt heeft toch een beetje plaatsgevonden. De reacties op de vervangende vrijmarkt waren overwegend positief en kleurden de verbleekte Koningsdag toch nog een beetje oranje.