Telefoon

050 - 21 10 763

E-mail

info@punktlich.nl

Location

Gedempte Zuiderdiep 25
9711 HG, Groningen

AI or A/B, that’s the question

What’s next in tech? Pünktlich was dinsdag aanwezig bij Emerce Next, waar de laatste innovaties op het gebied van digital en tech werden toegelicht. Samenvattend zijn de ontwikkelingen vooral te vinden op het gebied van Artificial Intelligence, (A/B-)testen, data-driven content en advertising.

Artificial Intelligence

Artificiële Intelligentie werd onder andere door Growth Tribe praktisch gemaakt in een talk. Zij lichtten toe dat je niet per se een groot bedrijf hoeft te zijn voor AI. Je hebt niet altijd big data nodig maar dat ‘medium data’, een dataset met vrij algemene informatie die je al kunt verkrijgen zonder cookies in te zetten, soms al voldoet. Zo zijn er verschillende tools zoals Orange die je kunt gebruiken om analyses te maken met minimale datasets. Deze tools werken middels drag&drop waarmee je paden in elkaar kunt zetten om je data op te analyseren.

Een belangrijke tip die wij in dit seminar meekregen is om je doelgroep te segmenteren in drie groepen. Zo zijn er altijd mensen die je product hoe dan ook zouden kopen, maar er zijn ook potentiële kopers en gebruikers die niet echt geïnteresseerd zijn. Door gedrag van je bezoekers in een grafiek uit te tekenen kun je met de tools deze drie segmenten inzichtelijk maken en weet je welke resources je moet inzetten bij gebruikers die bepaald gedrag vertonen.

Een voorbeeld hiervan is een bedrijf dat abonnementen aanbiedt waarbij je aan een persoonlijke kledingcoach gekoppeld wordt, die je een aantal keer per jaar een selectie aan kledingstukken toestuurt. Door het bestedingsgedrag in combinatie met hun profiel in hun eerste abonnementsjaar te vergelijken met dat van hun tweede abonnementsjaar, kun je nu met redelijke zekerheid voorspellen wat klanten in hun tweede jaar gaan besteden die pas één jaar geabonneerd zijn.

A/B-testen

Bij onder andere Booking.com lag de focus op A/B-testen. Ieder stukje van de site wordt getest met als resultaat meer dan duizend variaties van de site over de hele wereld. Natuurlijk resulteren deze tests ook in een hele bak data waaruit data-driven conclusies getrokken…

Wil je de volledige blog lezen? Dat kan op Marketingtribune